Nederlandse retailgroep gebruikt Zebra touch-computers voor efficiënte processen op de winkelvloer
The Sting, opgericht in Nederland in 1982, was geïnspireerd door de sixties: boetieks, hippiecultuur, popmuziek en vrijheid. De merknaam komt van de film ‘The Sting’ uit 1973, waarin Paul Newman en Robert Redford een hoofdrol hebben. Kernwoorden voor The Sting zijn grappig, ondeugend, brutaal en vrij. De winkelketen heeft nu meer dan 20 merken in huis zoals Costes, Cotton Club en Distrikt Nørrebro, en elke high-street collectie heeft zijn eigen individuele stijl en favoriete items. De winkel is gericht op klanten van 18 tot 29 jaar die op zoek zijn naar leuke, casual kleding en er coole festival-outfits vinden, geweldige feestitems of makkelijke, maar trendy dagelijkse kleding, of kunnen kiezen uit het brede aanbod in jeans en basisitems. The Sting heeft al meer dan 100 winkels in Nederland, Duitsland en België en zeer populaire webwinkels.
Het personeel gebruikte voorheen op Windows draaiende handhelds om de goederenstroom te beheren – bijvoorbeeld de inkomende goederen, inventaris en transfers in de opslag. Maar The Sting wilde graag naar een betrouwbare, robuuste en toch eigentijdse touch-screen, gebaseerd op Android-software, voor de winkelprocessen. De nieuwe handheld zou ook in andere functionaliteiten moeten voorzien, zoals de mogelijkheid om foto’s te maken van problemen en reparatieverzoeken in de winkel, en makkelijk te gebruiken moeten zijn zodat de populatie van jonge werknemers er snel aan wende. Daarbij was het heel belangrijk dat de staf het apparaat overal in de winkel kon gebruiken, omdat The Sting wil dat zijn personeel op de winkelvloer, dichtbij de klanten is.
De informatie die op de eerdere apparaten werd verzameld kon alleen synchroniseren met het kantoorsysteem op het moment dat het apparaat in zijn houder werd gezet; met de huidige snelheid van handel en verkoop had The Sting toch wel een apparaat nodig dat in real time bijgewerkt wordt. Verder was de mogelijkheid tot het managen van de apparaten vanaf een centraal punt belangrijk, zodat de afdeling ICT op afstand en online de handhelds kon updaten en beheren. Daarbij moest het apparaat niet offline gaan, want dat kon de productiviteit van een winkelteam schaden en hun toegang tot correcte, up-to-date informatie belemmeren. The Sting werkte nauw samen met haar partner Indicium, die de draadloze netwerken in de winkels leverde, en besloot ook bij deze opdracht te blijven samenwerken met Indicium.
Indicium leverde de oplossing aan The Sting, bestaande uit Zebra TC70 touch-computers en Soti MobiControl. Winkelmedewerkers gebruiken nu apps draaiend op de Zebra TC70’s om te communiceren en toegang te hebben tot real-time informatie over voorraad, product en levering, waar ze ook zijn in de winkel, en ook om de inventaris te checken en inkomende en uitgaande goederen te scannen.
Als klanten vragen hebben over een item, kunnen de medewerkers gedetailleerde informatie opvragen, inclusief foto’s, om via het scherm te delen met de klant. Ze kunnen ook de camera gebruiken om bijvoorbeeld foto’s te nemen van de opstelling van items of van verkeerde goederen die teruggestuurd moeten worden.
“Ik kan Indicium ten zeerste aanbevelen, we benaderden hen nadat we hun succesvolle werk bij andere bedrijven hadden gezien. Ten eerste verzekerde Indicium ons ervan dat ze ons bedrijf en onze zakelijke noden helemaal begrepen. Ze stelden een kant-en-klare oplossing op maat voor en leverden perfect werk volgens de hoogste standaarden. Onze winkelmedewerkers vinden het uiterlijk, de bediening en de performance van de Zebra TC70’s helemaal geweldig. Ze kunnen efficiënter en productiever werken en hebben een erg nauwkeurig overzicht van de winkelvoorraad op elk moment. Bovendien maakt het gebruik van SOTI MobiControl om op afstand en centraal de TC70’s te beheren, ondersteunen, beveiligen en opsporen het leven van onze ICT-afdeling gemakkelijker.”
Bart Overbeek
Directeur ICT, The Sting
Alle informatie verzameld op de TC70’s wordt direct gecommuniceerd met het back-officesysteem van The Sting, zodat er altijd een volledig nauwkeurig overzicht is van voorraad en bestellingen. The Sting gebruikt het platform van Neptune Software, een andere strategische partner van Zebra Technologies, om verdere apps te creëren die draaien op de TC70’s. Het ICT-team van The Sting gebruikt SOTI MobiControl om de TC70’s op afstand en centraal te managen en updaten, zonder ze offline te hoeven halen. Op deze manier kunnen ze gemakkelijk bijhouden hoe de apparaten gebruikt worden of bijvoorbeeld de batterijen checken, de gebruikstijd en locatie zien.
In de drukke distributiecentra van The Sting gebruiken medewerkers ondertussen Zebra’s MC3000-serie mobiele computers om de inventaris bij te houden, goederenbewegingen te controleren, orders te verzamelen en uit te leveren. Deze apparaten worden op afstand bijgehouden door Wavelink’s Avalanche management-software.
Bart Overbeek vat het zo samen: “De Zebra TC70’s zijn een enorme verbetering voor onze staf. Ze zijn betrouwbaar, zeer gebruiksvriendelijk en scannen heel goed. Onze medewerkers zijn de TC70’s met groot enthousiasme en met maar heel weinig training gaan gebruiken; ze hebben zich de nieuwe processen en tools gemakkelijk eigen gemaakt. De TC70’s zijn makkelijk in het gebruik en zorgen ervoor dat onze voornamelijk jonge medewerkerspopulatie er efficiënt mee kan werken. Ze zijn ideaal voor onze winkelomgeving. Bovendien heeft de oplossing ons niveau van klantenservice verbeterd, omdat de medewerkers altijd toegang hebben tot correcte, nauwkeurige informatie waar ze ook zijn op de winkelvloer, en klanten vinden het ook fijn dat de winkelvoorraad beschikbaar is voor online verkoop, wat heel belangrijk is in onze industrie.”
Er zijn ook talloze bredere voordelen: fouten in de inventaris zijn teruggebracht; real-time data zorgt voor een verbeterde flow van informatie door het bedrijf en de robuustheid van het apparaat brengt de downtime en het terugsturen van apparaten terug. Tenslotte houdt de staf ervan om foto’s te maken, bijvoorbeeld van de items, winkelopstellingen of ter begeleiding van de melding van een probleem in de winkel. Met zulk een vooruit denkend retail-team zullen er ongetwijfeld meer manieren van gebruik, en andere toepassingen volgen in de nabije toekomst.